Samlet viser driftsutgiftene et merforbruk i forhold til budsjett på kr 343,3 mill. og en vekst på 3,3 % fra 2017. Dette resultatet må sees i sammenheng med merinntekter på tjenesteområdene, herunder refusjonsinntekter eller øremerkede tilskudd som ikke er budsjettert inn. Hver virksomhet (innen tjenesteområdene) forholder seg til netto driftsramme hvor både utgifter og inntekter er en del av totalbildet. Se kapittel 3.3.6 for nærmere omtale av tjenesteområdene.
Linje | Driftsutgifter | Regnskap 2018 | Justert budsjett 2018 | Avvik | Regnskap i % av budsjett | Regnskap 2017 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lønnsutgifter | 4 657 866 | 4 472 972 | 184 894 | 104 % | 4 364 878 |
2 | Sosiale utgifter | 1 193 497 | 1 211 902 | -18 405 | 98 % | 1 150 710 |
3 | Kjøp av varer og tj som inngår i tj.produksjon | 1 188 613 | 1 206 844 | -18 231 | 98 % | 1 067 083 |
4 | Kjøp av tjenester som erstatter tj.produksjon | 2 010 653 | 1 896 561 | 114 092 | 106 % | 2 006 405 |
5 | Overføringer | 874 995 | 942 081 | -67 086 | 93 % | 912 268 |
6 | Avskrivninger | 392 360 | 325 161 | 67 199 | 121 % | 483 378 |
Sum driftsutgifter | 10 317 983 | 10 055 521 | 262 462 | 103 % | 9 984 722 |
Lønn og sosiale utgifter
Lønn og sosiale utgifter (linje 1 og 2) viser et merforbruk på kr 166 mill. i forhold til budsjett 2018. Budsjettavviket må ses i sammenheng med refusjoner fra trygdeforvaltningen (sykepenger og svangerskap) og når disse inntektene er inkludert viser regnskapet at lønn og sosiale utgifter har et mindre forbruk på kr 38 mill. Dette kan skyldes mindre utgifter til pensjon enn forutsatt. Videre må dette også sees i sammenheng med kjøp av varer og tjenester som inngår tjenesteproduksjonen, da virksomhetene har full frihet til å styre innenfor disse postene samlet.
Kjøp av varer og tjenester som inngår i kommunens tjenesteproduksjon
Kjøp av varer og tjenester som inngår i kommunens tjenesteproduksjon (linje 3) viser et mindre forbruk på til sammen kr 18 mill. i 2018. Virksomhetene ser i stor grad linjene innenfor sitt budsjettområde under ett. Refusjonsinntekter knyttet til sykefravær blir blant annet benyttet til å leie inn vikarer fra eksterne leverandører som blir bokført som tjenester som inngår i kommunens tjenesteproduksjon.
Kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon
Kjøp av tjenester som erstatter kommunal tjenesteproduksjon (linje 4) viser et merforbruk i forhold til budsjett 2018 på kr 114 mill., og er stabil i forhold til 2017. Budsjettavviket skyldes i all hovedsak en økning i kjøp fra eksterne leverandører ved helse og sosialkontorene og høyere kjøp fra kommunale foretak enn budsjettert.
Overføringer
Overføringer (linje 5) viser et mindre forbruk på kr 67 mill. i forhold til budsjett 2018 og utgjør en reduksjon på 4,1 % fra 2017 .
Avskrivninger
Avskrivninger (linje 6) utgjør kr 91 mill. lavere nivå i 2018 sammenlignet med 2017, og kr 67 mill. høyere enn budsjettert. Dette har ingen praktisk betydning på resultatlinjene til kommunen da avskrivninger nulles ut før netto driftsresultat beregnes.