Indikator | Målsetning | Resultat 2017 | Resultat 2018 |
Vekst i biltransport | 0-vekst i personbiltransport | 1,9 % reduksjon | 3,1 % reduksjon ** |
Totalt energiforbruk (kWh/m2) fra kommunale bygg | < 3 % vekst i energiforbruk per år | 2,9 % reduksjon i reelt forbruk skoler | *** |
| | 1,4 % reduksjon i reelt forbruk barnehager | *** |
| | 6,2 % reduksjon i reelt forbruk kommunale sykehjem | *** |
| | 9,0 % reduksjon i reelt forbruk idrettsbygg | *** |
| | 6,7 % reduksjon i reelt forbruk bydelshus | *** |
CO2 tonn utslipp fra kommunale bygg | 2 % reduksjon per år | 4 % reduksjon i reelt forbruk | 1 % reduksjon |
| | | |
* | | | |
*og omstille Stavanger til å bli et lavutslippssamfunn, er en utvidelse av dette målet sammenlignet med årsrapporten for 2017. | | | |
** Næringstransport i person- og varebiler telles som ordinære kjøretøy og inngår i tallene. Tunge kjøretøy er tatt ut. Dette er en uvektet indikator basert på tellepunkt i Stavanger, og gir ikke svar på oppnåelse av nullvekstmålet. | | | |
***Totalt energiforbruk (kWh/m2) fra kommunale bygg: Disse tallene ble hentet fra omstillingsprosjektet «Energiledelse» som pågikk fra 2012 til 2017. Tilsvarende måltall finnes ikke for 2018. | | | |
| | | |
Mål: Sikre god luftkvalitet i Stavanger* | | | |
Indikator | Målsetning | Resultat 2017 | Resultat 2018 |
Overskridelse av nasjonal målsetning for bedre luftkvalitet | < 7 overskridelser per år | 6 overskridelser | 5 overskridelser |
| | | |
* | | | |
*Tilvarende mål fra årsrapporten for 2017 var: Omstille Stavanger til å bli et lavutslippssamfunn | | | |
| | | |
Mål: Stimulere til fossilfri transportsektor og energi- og varmeløsninger | | | |
Indikator | Målsetning | Resultat 2017 | Resultat 2018 |
Reisevaner ved bruk av miljøvennlig transport | 1 prosentpoeng forbedring per år for andel reisende med sykkel, kollektivt eller til fots. | * | * |
| | | |
* | | | |
* Statistikk ikke tilgjengelig | | | |